Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1

Trivselshus

Børnehuset Koldbøtten er et TRIVSELS hus, som skaber trivsel for alle. Vi ser det som en cirkel der ingen start og ende har, da vi ikke kan sige hvad der starter trivsel. "Er det os som fagprofessionelle, er det børnene, er det lokalsamfundet, er det forældrene eller er de, det miljø vi er i?" Vi mener alle 5 faktorer skal spille sammen og gøre hinanden gode, for at vi alle kan trives,

Når alle er i trivsel, er man inkluderet i fællesskabet. Derfor er inklusion vores centrale pædagogiske målperspektiv og vores opgave er, at udvikle Børnehusets relationelle miljø, samspilsregler, organisering og fysiske rammer, så alle børn oplever at kunne deltage i og bidrage til fællesskabet. Vi skal fremme børns trivsel, læring, udvikling og dannelse gennem oplevelser, leg og pædagogiske tilrettelagte aktiviteter, som giver børn mulighed for fordybelse, udforskning og erfaring. Når et barn trives, er det modtagelig for læring og dermed udvikler det sig.

Vi lægger derfor stor vægt på,at Børnehuset skal være et rart sted at komme. Tillid, troværdighed, loyalitet, anerkendelse og åbenhed er værdier vi planlægger vores praksis ud fra og er vigtige pejlemærker i hverdagen. For os er det vigtigt, at barnet og dets perspektiv er i centrum og at hver enkeltes behov tilgodeses i det store fællesskab.
Vi prioriterer et tæt forældresamarbejde og alt der vedrører barnet, er i dialog med forældrene.

For at jeres barn, kan udvikle sig bedst muligt, er det vigtigt, at vi er fordybet i vores samvær med børnene. Derfor er vores hus indrettet med læringsmiljøer, som er stærkt afkodet som børnene. Dvs. børnene kan via indretningen i de forskellige rum, se hvad de kan bruge rummet til. Personalet fordeler sig i rummene så der er mulighed for at understøtte, guide og videreudvikle børnenes leg. Legen har stor betydning i børnenes dagligdag, nogle gange kan legen være inspireret af børnene selv, andre gange af de voksne.