Hvad laver vi

Vores anerkendende og rummelige menneskesyn gør, at alle børn inkluderes målrettet.
Når jeres barn starter hos os, får de en kontaktpædagog og 1 til 2 voksne, der følger dem tæt så starten bliver så nem som muligt. Vi ser ressourcerne hos børnene, og vi arbejder meget relations orienteret. Alle børn ved de hører til i en gruppe, og det er de voksne,som er tilknyttet deres gruppe, der er deres kontaktpersoner. Forældre inkluderes ved, at vi møder dem der, hvor de er, og anerkender dem i deres forældrerolle.

Vi har indrettet det, så hvert rum har en funktion, som er stærkt afkodet for børnene, så de ved hvad rummet tilbyder dem. Der er altid en voksen i rummet, som kan gå foran, ved siden af, bagved børnene. For de større børn i vuggestuen, kan aktiviteterne også tilrettelægges i samarbejde med de yngste i børnehaven.

Hele Børnehuset er indrettet så der sker læring for alle børn, hele dagen igennem og rummene indikere hvad de kan bruges til så alle barnets kompetencer kommer i spil.Vi værdsætter vores nærvær med børnene, og vi anerkender hinanden ved at acceptere, at vi ser verden fra forskellige vinkler, og støtter børnene i dagligdagen, så de alle får en god dag hos os.
Vores kreativitet er hele tiden i spil, og vi er meget opmærksomme på, at alle børn får kendskab til kreativ udfoldelse. Udelivet prioriteres højt, og alle børn er ude mindst 1 gang om dagen. Personalet arbejder løsningsfokuseret og er omstillingsparate ved nye tiltag. Derudover er vi alle meget fleksible og imødekommende overfor forældrene. Vi vægter meget, at alle har en god dag, og vi ser muligheder frem for begrænsninger. Vores humor bruger vi meget i omgangen med børnene, hinanden og forældrene. Fagligheden er i højsædet, og vi ser børnene ud fra et professionelt felt. God kvalitet er, når alle har det godt og trives i vores børnehus.
For os er kvalitet:
-Måden hvorpå vi modtager børnene. der er altid en fast voksen der er vinke-voksen og som er klar til at vinke med jer. Vi sidder ved et bord midt i fællesrummet, så barnet kan se far eller mor gå ud af døren.
-At vi er nærværende sammen med jeres børn og møder dem i det univers de trives i.
-At vi taler ordentlig til og om hinanden.
-Accept af hinandens forskelligheder.
- At alle føler sig som en del af fællesskabet og føler de kan bringe noget ind i fællesskabet.

For os har det stor værdi at vi fastholder traditioner, derfor har vi følgende arrangementer:

• Fastelavnsfest; Når vi slår katten af tønden kan dette foregå både ude og inde og vi samles i grupperne for at spise fastelavnsboller.
  • Vi afholder Børnenes påskefrokost hvor påskeharen kommer på besøg, så tæt på påske som muligt,
  • Afskedsfest for De gamles klub (Skole intro børn) i slutningen af marts måned,
  •  Bedste-Oldedag;  Torsdag inden Bededag inviterer vores bedste- oldeforældre til varme hveder.
  • Arbejdsdag som arrangeres i samarbejde med forældrerådet (fredag i maj),
  • Sankt Hans fest; vi inviterer byens dagplejere og brænder heksen af
  • Til Jul har vi følgene aktiviteter; børnenes julefrokost, julefest hvor vi danser om juletræet og får besøg af julemanden, eftermiddagshygge med forældre og søskende til kaffe og småkager; nisseløb, kirke med efterfølgende risengrød.

Hver aktivitet skal give læring for hele Børnehuset fra 0-6 år, derfor justerer vi hvert aktivitet så det tilpasses den aktuelle børnegruppe vi har. Derfor kan nogle af aktiviteterne aflyses/ændres og andre kan føjes til. Grundet Corona er disse aktiviteter aflyst på ubestemt tid.

Vi ved at sprog er kimen til al læring, derfor bruger vi  hverdagssproget til at stimulere barnets sprog. Vi ord på alt, hvad vi gør, og vi bruger sproget med alle dets nuancer i samspillet med børnene. Vi leger meget med ordene og siger mange opdigtede rimord og fjolleord.

I spisesituationen har vi fokus på dialogen med børnene, men også på den dialog der opstår børnene imellem, når den voksne er tavs.

Vores sprogpædagog sprogtester alle børn når de er 3 år.