Vores institution

Vi er en aldersintegreret 0-6 års institution beliggende i Koldby. Vores hus er løbede renoveret, og vi gør meget ud af at, vedligeholdelsen. I 2019 gennemgik vi en større ombygning, så der skabes trivsel og læring for alle børn, hele dagen igennem.

Vuggestuen - Sneglehuset:

Når I kommer ind af den fælles låge, fortsætter I rundt til højre, her er indgangen til vuggestuen. Indgangsdøren er ind til badeværelset, og ligger lig i forlængelse af garderoben. I garderoben har hvert barn, deres eget rum, hvor bl.a. ude- og sovetøj hænger, det ekstra skiftetøj jeres børn har med ligger i en kasse på badeværelset. Ved døren ind til vuggestuen, hænger vores suttekasse. Hvert barn har deres eget glas, hvori de kan ligge deres sut inden de kommer ind på stuen. Det første rum I kommer til er vores lege- kreative-læse rum. Rummet er indrettet med et legekøkken, aktivitets tæppe til biler, aktivitetskasse i ståhøjde til leg med dyr-klodser o.a, 2 højborde til kreative aktiviteter, samt I et læsehjørne hvor vi hygger med bøger og musik. I forlængelse af dette rum, har vi vores motorikrum. I dette rum er der gummibelægning på halvdelen af gulvet, så er vi altid klar til at udfolde os motorisk. I dette rum er der ligeledes mulighed for at lege med lego, dyr, dukker m.v i de dertil indrettede legehuse, som hænger på væggene. Fra begge rum er der rig mulighed for, at kigge ud på børnehavedelens legeplads.

Børnehavedelen:

I kommer først til vores vindfang, hvor vi lægger vægt på, at I føler jer velkommen. Herefter går I ind i garderoben, hvor hvert barn har deres egen garderobeplads, til ude- og skiftetøj. Her i garderoben er der ligeledes et toilet med pusleplads. det er også her  garderoben i kan finde jeres glemte tøj, i kasserne der hænger på væggen. Når I går videre op i børnehaven, har I kik op til køkkenet. på vejen derop, hænger der 2 legehuse hvor børnene har mulighed for at sidde stille og rolig og f.eks. lege med piratskibe eller dukkehuse. det er også fra gangen, der er indgang til vores motorikrum, der er indrettet med klatrevæg og støjdæmpende gummibelægning. Fortsætter I derimod op til køkkenet, kommer I direkte ind i vores kreative rum, hvor den ene væg er indrettet med alle tænkelige kreative materialer. Ud over dette rum har vi også et byggerum. Byggerummet er indrettet med mulighed for leg med lego, magneter, bondegårde, store klodser ja alt hvad der kan sættes sammen og konstrueres om til noget spændende. Vi har også et rum der er indrettet som rollelegsrum, hvor der er køkken, seng, pusleplads, klæd-ud tøj m.v. Har børnene brug for, lidt mere ro og fordybelse, har de rig mulighed for dette, i vores læserum som er indrettet til sprogstimulerende aktiviteter, g hvis døren står åben er der kik ud til spillerummet, hvor børnene sidder og spiller eller lægger puslespil. det er også her vores toilet er indrettet.  Da køkkenet er placeret midt i huset, bliver madlavningen en del af vores hverdag.

Generelt for hele vores Børnehus:

Børnehuset Koldbøtten er et TRIVSELS hus, som skaber trivsel for alle. Vi ser det som en cirkel der ingen start og ende har, da vi ikke kan sige hvad der starter trivsel. er det os som fagproffessionelle, er det børnene, er det lokalsamfundet, er det forældrene eller er de, det miljø vi er i? Vi mener alle 5 faktorer skal spille sammen og gøre hinanden gode, for at vi alle kan trives,

Når alle er i trivsel, er man inkluderet i fællesskabet. Derfor er inklusion vores centrale pædagogiske målperspektiv og vores opgave er, at udvikle Børnehusets relationelle miljø, samspilsregler, organisering og fysiske rammer så alle børn oplever at kunne deltage i og bidrage til fællesskabet. Vi skal fremme børns trivsel,læring, udvikling og dannelse gennem oplevelser, leg og pædagogiske tilrettelagte aktiviteter, der giver børn mulighed for fordybelse, udforskning og erfaring. Når et barn trives er det modtagelig for læring og dermed udvikler det sig.

Vi lægger derfor stor vægt på at Børnehuset skal være et rart sted at komme. Tillid, troværdighed, loyalitet, anerkendelse og åbenhed er værdier vi planlægger vores praksis udfra og er vigtige pejlemærker i hverdagen. For os er det vigtigt at barnet og dets perspektiv er i centrum og at hver enkeltes behov tilgodeses i det store fællesskab.
Vi prioriterer et tæt forældresamarbejde og alt der vedrører barnet er i dialog med forældrene.

For at jeres barn, kan udvikle sig bedst muligt, er det vigtigt at vi er fordybet i vores samvær med børnene. Derfor er vores hus indrettet med læringsmiljøer, som er stærkt afkodet som børnene. Dvs. børnene kan via indretningen i de forskellige rum, se hvad de kan bruge rummet til. Personalet fordeler sig i de ovenstående beskrevne rum, så der er mulighed for at understøtte, guide og videreudvikle børnenes leg. Legen har stor betydning i børnenes dagligdag, nogle gange kan legen være inspireret af børnene selv andre gange af voksne.